DELA zet Facebook op unieke manier in

Bedrijven die adverteren op Facebook en een beetje creatief zijn in het generen van likes, daar zijn ondertussen genoeg goede voorbeelden van. Maar hoe verfrissend is het als een reclamebureau weer eens een compleet nieuwe manier bedenkt om social media in te zetten? Media Monks en Ogilvy kregen dit voor elkaar in hun allernieuwste campagne voor uitvaartverzekeraar DELA. Facebook werd voor de verandering eens niet direct ingezet om alleen maar aandacht te trekken, maar juist als manier om het publiek iets persoonlijks en van zichzelf te geven.

Een uniek verhaal

Elk persoon is uniek en dat geldt ook voor de relaties tussen personen. Uitgaande van dat gegeven is er gewerkt aan een algoritme dat persoonlijke informatie afleidt van de Facebookprofielen van de twee hoofdrolspelers in het filmpje dat je kunt maken op http://jullieverhaal.nl. Hieruit kunnen vervolgens zo’n 10.000 unieke scènes worden samengesteld, waardoor elk filmpje echt een eigen karakter heeft en het persoonlijke leven goed weergeeft. Zo worden er persoonlijke likes in verwerkt, maar bijvoorbeeld ook bijzondere momenten die je samen hebt gedeeld. Zo’n filmpje zou er zo uit kunnen zien:

video:

Vervolg op een succesvolle campagne

Deze persoonlijk aanpak van DELA komt niet helemaal vanuit het niets. Hiervoor werkte de verzekeraar namelijk al samen met Ogilvy aan de campagne ‘Mooie Woorden’. Hierbij was het idee om de aandacht niet op het product uitvaartverzekering te leggen, maar dat het belangrijk is om tijdens je leven aan anderen te laten weten wat zij voor je betekenen. Door hierbij te werken met echte mensen in plaats van acteurs kregen de commercials een oprecht en emotioneel karakter, dat veel kijkers aansprak. Ook vanuit professionele hoek was er veel waardering voor de opzet van deze commercials, want er vielen de makers meerdere prijzen ten deel.

Overigens worden er uiteindelijk tien van de gemaakte films uitgekozen om gedraaid te worden in de bioscoop. Daarbij kunnen de hoofdpersonen samen met familie en vrienden aanwezig zijn. Ook heeft iedereen zelf de keuze om zijn of haar filmpje al dan niet te delen via Facebook, zodat je het ook lekker voor jezelf kunt houden als je dat wilt.