Public Relations

Public relations of pr we kennen de term waarschijnlijk allemaal, maar wat houdt het nou eigenlijk precies in? Het is een vraag waarop moeilijk een expliciet antwoord gegeven kan worden, maar we hopen dat de onderstaande beschrijving zal helpen.

Wat is pr?

Public RelationsBij Public Relations worden verschillende activiteiten (onderzoek, strategisch plannen, publiciteit, interne en externe communicatie en publieksvoorlichting) aangewend om het imago van een bedrijf te verbeteren of in stand te houden.

Er wordt onder andere uitgezocht hoe producten beter kunnen aansluiten bij de wensen van de klant, welke doelgroep er is en hoe deze doelgroep bereikt kan worden. Daarnaast gaat er veel aandacht uit naar communicatie met de pers en het grote publiek.

 

Het doel van pr

Zoals in de tekst hierboven al is aangegeven wordt pr gebruikt om het imago van een bedrijf te verbeteren of in stand te houden. Dit imago is voor een bedrijf erg belangrijk, omdat dit zowel klanten als investeerders, stakeholders en (potentiƫle) werknemers een positiever beeld van het bedrijf kan geven. Pr is over het algemeen relatief goedkoop en informatie die via pr-kanalen naar buiten komt wordt door het publiek, in tegenstelling tot reclame, bovendien vaak gezien als betrouwbare informatie.