Twee succesvolle viral campagnes

We nemen in kijkje in het verleden en bekijken twee erg succesvolle viral marketing campagnes. Was het toeval dat de campagnes succesvol waren of hadden de makers een dergelijk effect van te voren voorspeld?

Million Dollar Homepage

Million Dollar HomepageDe Million Dollar Homepage kennen de internetliefhebbers waarschijnlijk allemaal nog wel. Alweer een aantal jaren geleden kwam Alex Tew met het idee om een homepage te maken met 1 miljoen pixels die stuk voor stuk beschikbaar waren als advertentieruimte. De pixels werden voor 1 dollar per stuk verkocht en nadat de site erg populair bleek werden alle pixels verkocht, waardoor Alex meer dan 1 miljoen dollar heeft verdiend met het project.

Het succes van de Million Dollar Homepage kwam vooral door het feit dat het een nieuw idee was dat snel werd omarmd door de media en veel publiciteit kreeg. Hoewel de homepage zelf vrij lelijk was, wilden veel mensen toch een kijkje nemen waardoor veel adverteerders geĆÆnteresseerd waren in de advertentieruimte. Met een prijs van 1 dollar per pixel was er bovendien een lage drempel om te investeren.

Het succes was vooraf zeer zeker door Alex voorspeld, aangezien de site alleen een succes kon worden met veel aandacht van de media en het publiek.

The Blair Witch Project

The Blair Witch ProjectDe wat ouderen onder ons zullen zich ongetwijfeld ook The Blair Witch Project herinneren. Een film die met een erg laag budget werd gemaakt en eigenlijk weinig speciaal was. Door verhalen in de media te brengen dat de film was gebaseerd op beelden die terug waren gevonden nadat een aantal tieners waren verdwenen werd het idee gecreƫerd dat het een waargebeurd verhaal was.

Het internet was ten tijde van The Blair Witch Project nog wat minder ontwikkeld dan het nu is en er was lange tijd verwarring over de echtheid van de nieuwsberichten die spraken over tieners die vermist werden. Het verhaal ging zijn eigen leven leiden en The Blair Witch Project profiteerde hier optimaal van. Daarnaast was de manier van opnemen, met een normale camcorder, voor die periode vrij uniek waardoor de beelden een authentieke stijl hadden.

Ook in het geval van The Blair Witch was het succes van de viral campagne vooraf bedacht en de verwarring in de media werd bewust gezaaid om de film meer aandacht te geven. Dankzij het lage productiebudget was een groot succes niet essentieel, maar dat werd het uiteindelijk wel.