Viral marketing

viral marketingViral marketing een moderne vorm van marketing waarbij mond op mond reclame wordt gebruikt om een merk of product in korte tijd zeer veel exposure te geven. Viral marketing heeft vooral sinds de opkomst van sociale netwerken als Facebook en Twitter een enorme stroomversnelling doorgemaakt.

De naam

Viral marketing heeft zijn naam gekregen door de manier waarop het nieuws zich onder mensen verspreidt. Het begint kleinschalig, maar doordat iedereen het item naar familie, vrienden en bekenden doorstuurt kan het zich razendsnel, net als een virus, over het hele internet verspreiden. Succesvolle viral marketing campagnes weten vaak binnen enkele dagen vele miljoenen mensen over de hele wereld te bereiken.

De voordelen

Viral marketing heeft een aantal voordelen, zo is het budget van een viral marketing campagne meestal een stuk lager dan het budget van een traditionele marketing campagne en is het mogelijk om binnen zeer korte tijd zeer veel mensen te bereiken. Daarnaast kunnen er qua absolute nummers een groot aantal mensen worden bereikt en viral marketing campagnes hebben vaak een groter effect doordat de campagne niet snel wordt vergeten.

De nadelen

VIral marketing heeft naast voordelen natuurlijk ook nadelen. Het grootste nadeel van viral marketing is dat het erg moeilijk is om een goede campagne te bedenken en succes kan vaak niet vooraf worden voorspeld. Marketingteams zijn namelijk afhankelijk van het publiek, aangezien zij voor het grootste deel voor de aandrijving van de campagne moeten zorgen. Daarnaast is ook de doelgroep vaak enigszins beperkt en er zullen in de meeste gevallen vooral jongeren worden bereikt die regelmatig gebruik maken van het internet.